In jouw huurprijsberekening worden er ook elk jaar diensten aangerekend. Op deze pagina geven we jou hierover wat meer uitleg.

1. Hoe wordt mijn huurprijs berekend?

Je kan het antwoord hier lezen.

2. Wat moet ik doen als ik mijn huur al betaald had voordat ik de nieuwe huurprijs kreeg? 

Heb je al betaald en heb je te weinig betaald? Betaal dan het verschil bij met dezelfde mededeling. Pas ook jouw huur aan voor de volgende maanden. 
Heb je al betaald en heb je te veel betaald? In dat geval wordt het verschil zo snel mogelijk terugbetaald. Pas zelf jouw huur aan voor de volgende maanden. 

3. Waarom krijg ik geen overschrijvingen meer bij mijn huurprijsberekening?

Volkshuisvesting denkt aan het klimaat. Daarom proberen wij onze papierberg te verkleinen. De meeste mensen passen hun huurprijs online aan. In dat geval heb je geen overschrijvingsformulier nodig.
We sturen de formulieren niet meer automatisch mee. 
Wil je toch nog een formulier? Laat het ons dan weten via info@volkshuisvestingwillebroek.be of door te telefoneren naar 03/886.56.12.
 

4. Kom ik in aanmerking voor een herberekening van mijn huurprijs?

Als jouw gezin (alle bewoners samen) nu 20% minder verdient dan in het jaar van jouw meest recente aanslagbiljet, kom je in aanmerking voor een herberekening op huidig inkomen.
De situatie van jouw gezin moet minstens 3 maanden dezelfde zijn. 

Welke documenten je moet bezorgen, lees je hier.

Denk je dat je in aanmerking komt? Neem dan contact met ons op via 03/886.56.12 of via info@volkshuisvestingwillebroek.be

4. Hoe komt het dat de marktwaarde van mijn woning zoveel gestegen is tegenover vorig jaar? 

Wij zijn wettelijk verplicht om een indexering van de marktwaarde te doen van 8,73%. Die marktwaarde heeft ook invloed op onder andere de minimumhuurprijs en de patrimoniumkorting.

5. Welke diensten worden er aangerekend?

Welke diensten er aangerekend worden, verschilt van woning tot woning. Volgende diensten kunnen aangerekend worden:

  • Elektriciteit gangen en lift
  • Ruimen septische putten
  • Het poetsen van de gangen
  • Brandblusapparaten
  • Brandcentrale
  • Telebewaking
  • Groenonderhoud
  • Onderhoud en controle liften
  • Onderhoud automatische poort
  • Reinigen ramen gemeenschappelijke delen
  • Waterverbruik gemeenschappelijke delen
  • Parlofoon
  • Rook- en waterafvoer
  • Zonneboiler
  • Zonnepanelen
  • Brandverzekering - Afstand van verhaal
    --> Onze brandverzekering bevat een clausule ‘afstand van verhaal’. Dit betekent dat je als huurder niet moet opdraaien voor de schade aan het gebouw die je zelf per ongeluk veroorzaakt, met uitzondering van de franchise.
          Via je huurlasten betaal je een stukje terug aan Volkshuisvesting voor deze clausule ‘afstand van verhaal’. Deze clausule telt alleen voor het gebouw, niet voor schade aan de inboedel. Die moet je zelf verzekeren, zoals hierboven staat.

Je kreeg bij je huurprijsberekening ook een overzicht van welke diensten er voor jouw woning aangerekend worden. 

6. Hoeveel moet ik betalen aan diensten?

Hoeveel je moet betalen, hangt ook weer af van het gebouw waar je in woont. Zijn er veel diensten? Dan zal je ook meer moeten betalen dan een huurder van een gebouw waar maar 1 dienst aangerekend wordt. 

7. Hoe wordt de prijs van de diensten bepaald?

Vanaf 2023 betaal je een voorschot op de diensten. Dat betekent dat wij een inschatting maken van de vermoedelijke kosten voor het komende jaar. We doen dit op basis van facturen van voorgaande jaren (bijvoorbeeld voor water en elektriciteit), maar ook op basis van prijzen die afgesproken zijn in contracten (bijvoorbeeld voor het onderhoud van de verwarmingsketel of voor groenonderhoud). Deze contracten zijn steeds vastgelegd via overheidsopdrachten. Dat betekent dat we verplicht zijn om het goedkoopste contract af te sluiten. 
Begin 2024 maken we dan een eindafrekening op. Sommige mensen zullen dan geld terugkrijgen, anderen zullen nog moeten bijbetalen.
Je kan dit systeem vergelijken met de voorschotten die je betaalt op je energierekening. 

8. Hoe komt het dat de prijs van de diensten voor 2023 zoveel hoger is dan vorig jaar?

  • De energieprijzen zijn aangepast aan wat we voor de toekomst verwachten.  
  • Bij de nieuwbouwappartementen van het Meerhof en de Akkerlaan werden vele kosten vorig jaar nog door de aannemer betaalt. Nu moet Volkshuisvesting deze kosten zelf betalen en moeten we ze dus jammer genoeg doorrekenen naar onze huurders.
  • Voor het onderhoud van de verwarmingsketels hebben we een nieuw contract moeten afsluiten. Zelfs het goedkoopste contract was een heel stuk duurder dan het vorige contract.